Víte o plánovaném severojižním průtahu městem po silnici I/27?

Zeptali jsme se také oponentů návrhu

Průtah nenávratně zničí blok od autobusového nádraží směrem k centru. Jde přitom o jediné ucelenější území, na kterém lze postavit obytnou čtvrť, aby z něj nebyla (vnitřní) periferie. V tomto území se mohlo rozšířit a postupně dostavět centrum města za těch zhruba 20 let, co se bude stavět tento průtah. Centrum města by se tak konečně stalo nejlepší adresou pro bydlení a podnikání.

Projekt je necitlivě řešen i ke svému bezprostřednímu okolí. Mimoúrovňové napojení Kalikovského mlýna zcela neodpovídá svou velikostí a charakterem poloze v širším centru města pro napojení jednoho jediného domu. Projekt volí investičně náročné a nevhodné řešení dané tím, že průtah má být státní komunikací uvnitř města. Abychom vyrovnali terén, musíme u křižovatky Lidická - Karlovarská vytvořit násyp o výšce 20 m, tedy osmipatrového domu.

Město uspořádalo architektonickou soutěž na řešení náměstí Emila Škody, které je v současnosti nevyužito a má slušný rozvojový potenciál. Závěr soutěže byl jednoznačný: vyplynulo, že toto území je potřeba postupně zastavět a umožnit zde rozvoj obchodu, služeb a bydlení. Důsledky vybudování průtahu vedoucího blízko okraje této lokality jsou také jednoznačné. Odříznutí centra bez možnosti kvalitního propojení s touto lokalitou a dále se Skvrňany.

Ing. arch. Jan Toman, architekt, vlastní ateliér
Ing. arch. Petr Domanický, historik urbanismu a architektury, Západočeská Galerie v Plzni

Výstava vznikla v rámci projektu Plzeň – město (politické) kultury, který od podzimu 2014 do jara 2016 v Plzni realizuje Centrum pro komunitní práci západní Čechy. Podpořeno grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci EHP fondů www.fondnno.cz a www.eeagrants.cz

loga

plzen Výřez územního plánu města Plzně se zvýrazněným záměrem celého projektu I/27

www.facebook.com/rozhodujoplzni.cz

Vyjádření Útvaru koncepce a rozvoje města Plzně

Hlavním dopravním napojením Severního předměstí je dnes Karlovarská ulice, která přímo do středu města přivádí obrovské množství automobilové dopravy.

Pro změnu tohoto stavu je důležitý městský okruh, který rozvede část této dopravy po obvodu města. K dnes již postupně budované západní části městského okruhu, která po dokončení propojí Borská pole s Košutkou, bude doplněna i východní část propojující podél železniční trati Bolevec s Doubravkou a Slovany.

Pro zbývající dopravu směřující do centra města jsou navržena další propojení, která dopravu přirozeně rozdělí do většího počtu cest, a tak intenzity na Karlovarské ulici dále poklesnou. To umožní přeměnit Klatovskou a Karlovarskou na příjemnější městskou ulici.

Největší vliv na snížení dopravy na Karlovarské ulici a navazující Klatovské třídě má propojení Přemyslova - Karlovarská, které po estakádě překlene krajinnou lokalitu nivy Mže. Kdysi navrhované čtyřpruhové uspořádání bylo zúženo na dvoupruhovou komunikaci, která odpovídá předpokládanému dopravnímu zatížení.

Ing. Petr Raška
vedoucí úseku dopravy a technické infrastruktury Útvar koncepce a rozvoje města Plzně

Výstavu připravil:
© Centrum pro komunitní práci západní Čechy
odpovědný editor Mgr. Petr Pelcl
grafická úprava Martin Bušek

cpkp černobíle